مراسم و آیین های ویژه ماه مبارک رمضان در اسلام آباد غرب

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آئین های اجتمایی
  4. chevron_right
  5. مراسم و آیین های ویژه ماه مبارک رمضان در اسلام آباد غرب

در شهرستان اسلام آبادغرب از نیمه شعبان به پیشواز رفتن ماه رمضان می روند. مردم برای انجام فرایض دینی این ماه خود را آماده می‌کنند برخی از اقدامات و آدابی که مردم اسلام آباد غرب قبل ماه مبارک رمضان انجام می دهند:

۱) خانه تكانی و غبار روبی مساجد

مردم اسلام آباد غرب قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، به خانه تکانی و غبار روبی مساجد می پردازند. آنها با نظافت و خانه تكانی به پیشواز رمضان می‌روند و مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی را جهت برگزاریمراسمات رمضان آماده می‌سازند.

۲) تهیه مایحتاج رمضان

مردم شهرستان اسلام آباد غرب در ماه مبارک رمضان بیشتر از هر كاری به عبادت می پردازند، یکی از اقداماتی که آنها قبل از ماه مبارک رمضان انجام می دهند تهیه مایحتاج و اغذیه موردنیاز در ماه رمضان است.

در قدیم، علاوه بر ذخیره آرد گندم، آرد جو و ذرت برای تهیه گوشت مورد نیاز بز یا گوسفند پرواری (بسته به فراخور وضعیت اقتصاد و جمعیت خانواده ) می‌كشتند و گوشت آن را به طرق مختلف نگهداری می‌كردند.

“مانگ نیشان” در ابتدا و انتهای ماه مبارک رمضان

در گذشته یك  یا دو روز مانده به آغاز ماه رمضان،  انجام آیین “مانگ نیشان” (ماه نشان) انجام می‌گرفت و مردم برای دیدن حلول ماه نو در شب ها و صبح  به پشت بام ها می رفتند. در گذشته که تجهیزات و دوربین های امروزی نبود برخی برای تشخیص دقیق تر ماه، آیینه ای مقابل آسمان می گرفتند و یک نفر هم در روبروی ایشان در آیینه جستجو می کرد تا تصویر ماه نو را ببیند و این اقدام در پایان ماه مبارک رمضان نیز برای مشخص شدن دقیق عید سعید فطر صورت می گرفت.

 

مراسمات ماه مبارک رمضان

در شهر اسلام آباد غرب مجالس ختم قرآن همواره برگزار می گردد. این مراسم عموما بعد از نماز صبح یا ظهر و یا عشاء در مساجد و اماکن مذهبی شهر برگزار می گردد.

مراسم نذری

سنت نذری و افطاری در ایام ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین علی (ع) نیز یکی دیگر از آداب ماه مبارک رمضان در اسلام آباد غرب می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × چهار =

فهرست