اشتغال و اقتصاد

کشاورزی و دامداری

آب کشاورزی شهرستان از رودها و چاه‌ها فراهم می‌شود و گوناگونی محصولاتی چون گندم، جو، بنشن، گیاهان علوفه‌ای، تره بار، سیب، گلابی، به، انار، انجیر، انگور، زردآلو، و بادام نشان از رونق کشاورزی در منطقه دارد. کشاورزی در شهرستان اسلام آبادغرب سنتی و نوع کشتی آبی و دیمی است.

باغداری

باغداری نیز در اسلام آباد غرب رواج زیادی داشته است. محصولات آن از جمله صادرات این شهرستان محسوب می‌شود.

دامداری

دام‌داری با شیوه سنتی نیز در این شهرستان رواج دارد و شامل پرورش بیش ازنیم میلیون راس دام و فراورده‌های آن به مقدار قابل ملاحظه‌ای صادر می‌شود. پرورش طیور به دو روش صنعتی به میزان ۷۰ درصد و سنتی به میزان ۳۰درصد صورت می‌گیرد که بیش تر به مصارف داخلی می‌رسد. صادرات شاباد شامل محصولاتی چون گندم، جو، بنشن، تره بار، گردو، بادام و فراورده‌های دامی و قالی می‌شود. .

صنعت و معدن

صنایع مشتمل بر صنایع دستی و صنایع کارخانه ای است و معادن سنگ مرمر، سنگ لاشه، مارن و دولومیت در شهرستان اسلام آباد مورد بهره برداری قرار می گیرد. .

اقتصاد:

منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب در تاریخ ۳۰/۹/۱۳۸۵ مصوب گردید. در تاریخ ۴/۷/۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. سپس در ۱۱/۸/۱۳۸۹ قانون ایجادمنطقه ویژه اقتصادی مذکور از سوی رئیس جمهور وقت ابلاغ گردید.  در ابتدا سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه به عنوان مجری منطقه ویژه معرفی شد. از تاریخ ۱۲/۵/۱۳۹۰ وظیفه سازمان مسئولی به منطقه ویژه زاگرس تفویض گردید.

کارخانه قند

کارخانه قند اسلام‌آباد غرب در سال ۱۳۱۴ احداث شد. در جریان جنگ ایران و عراق قسمتی از کارخانه تخریب شد. هم اکنون با ظرفیت ۱۵۰۰ تن چغندر در روز، به تولید شکر، تصفیه شکرخام و تبدیل آن به قندکله و شکر سفید می‌پردازد. در سالهای متوالی این کارخانه به عنوان واحد نمونه کیفی انتخاب گردید. قند اسلام‌آباد مرغوبترین قند ایران می‌باشد. به طوری که فقط کشاورزان چغندر کار از آن بهره می‌برند.

کارخانه کاشی کاژه

کارخانه کاشی گاژه بزرگترین شرکت تولیدکننده کاشی، سرامیک و گرانیت در بخش خصوصی کشور می باشد. این کارخانه دومین تولیدکننده در بین کارخانجات دولتی و خصوصی و بخش عمومی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده − 2 =

فهرست